Myriam – CH&K&K

Marek Chołoniewski – instrumenty komputerowe / computer instruments
Włodek Kiniorski – saksofony, flety, instrumenty perkusyjne, głos / saxes, flutes, percussions, voice
Krzysztof Knittel – syntezatory, sampler / synthesizer, sampler

Nagrano 28.01.1999 w Teatrze Bückleina w Krakowie  (1 – 3) oraz w maju 1999 w studio domowym Włodka Kiniorskiego w Zagnańsku (4 – 7).

Recorded on 28.01.1999 in Bücklein Theatre in Krakow (1 – 3) and on May 1999 at Wlodek Kiniorski home studio in Zagnansk (4 – 7).

Grupa CH&K&K po raz pierwszy wystąpiła w maju 1998 roku w Galerii Władysława Hasiora w Zakopanem. Kolejne koncerty zespołu odbyły się w MU Theatre w Budapeszcie na 5-tym Szünetjel Improvised Music Festival, w Teatrze Bückleina w Krakowie, w Bourges na 29-tym Festival International des Musique et Creations Electroacoustiques „Synthese ’99”, Wizya Atelier w Paryżu, w Experimental Intermedia w Nowym Jorku, na Festiwalu Ilkhom w Taszkiencie, na festiwalu Alternativa w Moskwie, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, festiwalu NEXT 2000 w Bratysławie, na „Spotkaniach z Muzyką XX wieku” w Krakowie, festiwalu „In –between/Poland now” w Chicago, na Saison Polonaise en France (Main d’Oeuvres) w Paryżu, festiwalu Moving Closer w Warszawie i wielu innych.

Marek Chołoniewski (ur. 1953, Kraków) ukończył studia gry na organach (L. Werner), teorii muzyki i kompozycji (B.Schaeffer) oraz muzyki elektronicznej (J.Patkowski) w krakowskiej Akademii Muzycznej. W 1977 roku założył stowarzyszenie Muzyka  Centrum, Od 1976 roku pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie, od 2000 jako kierownik Studio Muzyki Elektroakustycznej. Od 2012 roku jest kierownikiem Pracowni Audiosfery, Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, a w latach 2015 – 2017 był członkiem Zarządu Polskiej Rady Muzycznej. Jest założycielem i współtwórcą wielu zespołów: Pociąg Towarowy, Studio MCH, Studio Ch&K, CH&K&K, mc2 duo, Double Mark, Inifinity Quartet, Kinetic Trio, dizzy kinetics. Pisze muzykę instrumentalną, elektroakustyczną, dla radia, filmu i TV, jest autorem instalacji dźwiękowych i wideo, projektów audiowizualnych, przestrzennych i sieciowych. Koncertuje, prowadzi wykłady i warsztaty na całym świecie. Jest inicjatorem, dyrektorem artystycznym, koordynatorem i partnerem wielu międzynarodowych projektów artystycznych, m.in. seria Audio Art (1987), Festiwal Audio Art (1993), Międzynarodowe Warsztaty Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (1993), Internationale Akademie für Neue Komposition und Audio Art (1993), Filmy Nieme z Muzyką Live (1994), GlobalMix (1998),  Statek Artystów (2000), GPS-Art (2000), Ensemble Spiel (2003), Bridges i European Modern Orchestra (2003/2005), Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej (polska sekcja CIME/ICEM, 2005), Integra (2005-2010), Polska Sztuka Dźwiękowa w Chinach i Chińska Sztuka Dźwiękowa w Polsce (2006/2007), PAFME (2006), European Course for Musical Composition and Technologies (2006), Dni Kultury Polskiej w Luksemburgu (2008), Integra (2006). Otrzymał Nagrodę Honorową ZKP, Nagrodę Ministra Kultury oraz Independent Project Grant fundacji CEC ArtsLink w Nowym Jorku. Od 2008 był Sekretarzem, a od 2011 jest Prezesem Międzynarodowej Konfederacji Muzyki Elektroakustycznej (CIME/ICEM). W 2012 wspólnie z Natalią Balską, Marcinem Janusem, Marcinem Strzelecki i Peterem Sychem zainicjował kolektyw GrupLab zajmujący się alternatywnymi koncepcjami artystyczno-badawczymi, głównie improwizacją swobodną, w tym od roku 2015 serią Plejrek. Zespół o zmiennym składzie, spotyka sie regularnie co tydzień we środę o godz. 20.00 penetrując najnowsze i nietypowe technologie i ich zastosowanie w oryginalnych projektach artystycznych. GrupLab realizuje regularny cykl koncertowy co miesiąc 13-go, na wzór działalności koncertowej Muzyki Centrum od 1977 roku.

Włodzimierz Kiniorski (ur. 1951, Zagnańsk) Kompozytor, saksofonista, multiinstrumentalista. Zdobył szereg nagród jako solista i członek wielu zespołów jazzowych (m.in. Jazz nad Odrą, Jazz Juniors, Konkursie im. Krzysztofa Komedy). Nagrywał płyty i koncertował m.in. z Normanem Grantem, Sony Robertsonem, Twinkle Brothers, Trebunie Tutki and Kinior Orchestra, Young Power, Free Cooperation, PAFF, Izrael, Tiebreak, Mamadou Diouf and Kinior Orchestra, KI-NO (Kiniorski – Nowakowski), Plastig Bag, Graal. Skomponował muzykę do filmów dokumentalnych („Zdzisław Beksiński”, „Dalaj Lama”, „Andrzej Strumiłło”) Był realizatorem i autorem projektów multimedialnych m.in. z Krzysztofem Knittlem, Marcinem Krzyżanowskim, Piotrem Bikontem, Markiem Chołoniewskim, Pawłem Dudzińskim i Darkiem Makarukiem. Współpracuje z Teatrem im. Witkiewicza w Zakopanem, Teatrem Klinika Lalek w Wolimierzu, Teatrem Powszechnym w Warszawie, Teatrem Bückleina w Krakowie. Zdobył Złotą Maskę za muzykę teatralną. Inicjator festiwalu Flap People w Łodzi. Jako muzyk wziął udział w nagraniach kiludzisięciu płyt, wydał cztery płyty autorskie (m.in. w EMI). www.kinior.com

Krzysztof Knittel (ur. 1947, Warszawa) studiował reżyserię dźwięku i kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, ukończył kurs programowania w Instytucie Matematyki PAN (1973-74), od 1973 współpracował ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, w 1978 pracował w The Center of the Creative and Performing Arts w State University of NY w Buffalo. Obecnie uczy na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, poprzednio wykładał kompozycję, improwizację, muzykę komputerową w akademiach muzycznych w Łodzi i Krakowie. Pisze utwory na orkiestrę, na chóry, zespoły kameralne, między innymi dla Filharmonii Narodowej, NOSPR-u, Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus, Sinfonii Varsovia, Cameraty Silesia, dla solistów –Janusza Olejniczaka, Tomasza Stańko, Jarosława Bręka, Olgi Pasiecznik (która otrzymała nagrodę Orfeusza na Warszawskiej Jesieni za kreację w The Heartpiece – Double Opera skomponowanej wspólnie przez Krzysztofa Knittla i Johna Kinga). Tworzy również muzykę dla baletu, filmu, realizuje kompozycje elektroakustyczne, instalacje dźwiękowe, gra koncerty muzyki improwizowanej. Jako kompozytor i wykonawca swojej muzyki koncertował w większości krajów europejskich, w Azji, w Ameryce Północnej i Południowej, m.in. w takich miejscach jak Carnegie Hall, Lincoln Center, The Kitchen w Nowym Jorku, Philadelphia Arts Bank, Chicago Cultural Center, Glenn Gould Studio w Toronto, Konzerthaus Berlin, Musikforum Victring Klagenfurt, Alten Schmiede w Wiedniu, Thetre de la Ville, Theatre du Lierre w Paryżu, Centre Charlie Chaplin w Lyonie, Theater Zeebelt w Hadze, Plaza Futura Eindhoven, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Den Anden Opera w Kopenhadze, Mucsarnok w Budapeszcie, Kumho Art Hall w Seulu, SESC w Sao Paulo i wielu innych. Jego dyskografia obejmuje ponad 50 płyt. Współtworzył festiwal Audio-Art, był dyrektorem festiwalu Warszawska Jesień, utworzył międzynarodowy festiwal muzyki improwizowanej Ad Libitum. Był prezesem Związku Kompozytorów Polskich w latach 1999-2003, od 2005 do 2017 był prezesem Polskiej Rady Muzycznej, od 2014 jest członkiem zarządu Europejskiej Rady Muzycznej. W 1985 roku otrzymał nagrodę „Solidarności”, w 1998 został nagrodzony przez Foundation for Contemporary Performance Arts w Nowym Jorku, otrzymał też Nagrodę im. Cypriana Norwida, Srebrny Medal ‘Gloria Artis’ oraz Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich. Jest współtwórcą wielu grup muzyki improwizowanej: Grupy Kompozytorskiej KEW (z Elżbietą Sikorą i Wojciechem Michniewskim), Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej (m.in. Pawłem Szymańskim, Stanisławem Krupowiczem), Cytula Tyfun da Bamba Orkiester (z Andrzejem Bieżanem, Mieczysławem Litwińskim i Tadeuszem Sudnikiem), Go-Go Beuys (m.in. z Marcinem Krzyżanowskim), Pociągu Towarowego (z Piotrem Bikontem i Markiem Chołoniewskim), European Improvising Orchestra (m.in. z Tim Hodgkinson, Carlos Zingaro, Raymond Strid, Victor Nubla), tria CH&K&K (z Markiem Chołoniewskim i Włodzimierzem Kiniorskim), Kawalerowie błotni (m.in. z Jerzym Kornowiczem i Tadeuszem Wieleckim).

 

Ch&K&K appeared first time in May 1998 at the Hasior Gallery in Zakopane and later at the Szünetjel Improvised Music Festival in MU Theatre in Budapest, at the Bücklein Theatre in Cracow, at the 29th Festival International des Musique et Creations Electroacoustiques „Synthese ’99” in Bourges, at the Wizya Atelier in Paris, at The Tenth Annual Festival in Experimental Intermedia in New York, at the Ilkhom XX Festival in Tashkent, at Alternativa Festival in Moscow, at the 1st Interaction Festival in Piotrków Trybunalski, in Warsaw at the Warsaw Music Meetings, at “europertrain” project in Cracow, at the Meetings with the XXth Century’s Music in Cracow, at the Next 2000 Festival in Bratislava, at Polish Avantagarde Art „In –between/Poland now” in Chicago, in Alma-Ata, at the Saison Polonaise en France in Mains D’oeuvres in Paris, at the Moving Closer Festival in Warsaw and others.

Marek Chołoniewski (b.1953, Krakow) Studied organ (with Prof. Leszek Werner), theory of music and composition (with Prof. Boguslaw Schaeffer)  and electroacoustic music (with Prof. Jozef Patkowski) at the Academy of Music in Kraków. Since 2000 the director of the Electroacoustic Music Studio at the Academy of Music in Kraków. Since 2012 Director of Audiosphere Lab at the Intermedia Department of the Academy of Fine Arts in Krakow. In 1977 he founded Muzyka Centrum Art Society, largely engaged in a concert work. Founder and co-founder of many groups: Freight Train (with Piotr Bikont and Krzysztof Knittel), Studio MCH, DoubleMark (with Mark Polishook), CH&K&K (with Krzysztof Knittel and Wlodzimierz Kiniorski), mc2 duo (with M.Chyrzynski), Infinity Quartett (with Keir Neuringer, Ryan Zawel and Rafal Mazur), Natural Plastic (with Amy Knoles) and Kinetic Trio (with Wlodzimierz Kiniorski and Rafal Mazur), dizzy kinetics (with Lukasz Szalankiewicz), Infinity Trio (with Milosz Luczynski and Lukasz Szalankiewicz), which deals with concert and recording activities. Since 1979 member of Cracovian Group Art Association. Choloniewski writes instrumental and electroacoustic music for theater, film and radio, author of sound and video installations, audio-visual, outdoor and net-art projects. A world renown lecturer, composer, sound artist and live art performer. Since 1984 he has been giving concerts, workshops and lectures al over the world. Author, founder, artistic director, coordinator and cooperator of many international projects: „audio art“ series (1987), Audio Art Festival (1993), International Workshops for New Music Cracow/Stuttgart (with M.Hermann 1993). International Academy for New Composition and Audio Art in Tirol (with Marianne Penz van Stappershoef 1993), Silent Films with Music Live (1994), Global Mix (1998), Art Boat (2000), GPS-Art (2000), Ensemble Spiel (with Stephan Meier 2003), Bridges and European Modern Orchestra (with Krzysztof Kwiatkowski 2003 – 2008), Polish Society for Electroacoustic Music  (Polish section of CIME/ICEM 2005), Polish Sound Art in China, Chinese Sound Art in Poland and Polish Sound Art in Tibet (with Dickson Dee and Zenial, 2006-2007), PAFME (with Ben Boretz and Dorota Czerner 2006), European Course for Musical Composition and Technologies (coordinated by IRCAM, 2006 – 2008), Polish Culture Days in Luxembourg (with Marcin Wierzbicki, 2008). In 2006 he received Honorable Award of the Polish Composers Union, Award of the Ministry of Culture and National Heritage, as well as the Independent Project grant of the CEC ArtsLink in New York. Since 2008 Secretary, and since 2011 President of International Confederation for Electroacoustic Music CIME/ICEM. In 2012 cofounder of GrupLab, a scientific-art collective group performing series of free impro sessions called Plejrek. www.studiomch.art.pl

Wlodzimiesz Kiniorski (b. 1951, Zagnansk) composer, saxophonist, multiinstrumentalist. He won several competitions as a soloist and the member of many groups on many competitions (e.g. Jazz nad Odra, Jazz Juniors, Krzysztof Komeda competition). He made many recordings and played with Norman Grant, Sony Robertson, Twinkle Brothers, Trebunie Tutki and Kinior Orchestra, Young Power, Free Cooperation, PAFF, Izrael, The Break. He wrote music for film („Zdzislaw Beksinski”, „Dalaj Lama”, „Andrzej Strumillo”). He is author of many multimedia projects (with Krzysztof Knittel, Marcin Krzyzanowski, Piotr Bikont, Marek Choloniewski and Pawel Dudzinski. He cooperates with Witkiewicz Theatre in Zakopane, Theatre „Klinika Lalek”, Powszechny Theatre in Lodz, Bucklein Theatre in Cracow. Currently he is playing concerts with KI-NO (Kiniorski – Nowakowski), Mamadou Diouf and Kinior Orchestra, Izrael, Plastic Bag, Graal.

Krzysztof Knittel (b. 1947, Warsaw) Studied sound engineering and composition at the Frederic Chopin State Higher School of Music in Warsaw with Tadeusz Baird, Andrzej Dobrowolski and Włodzimierz Kotoński. He has worked at the Experimental Studio of Polish Radio since 1973 and at the Center for the Creative and Performing Arts at State University of New York at Buffalo in 1978. He composes symphonic, chamber, stage, electro-acoustic and computer works that have been performed in most European countries, Asia, North and South Americas. He took part in many art performances, built sound installations and played in improvised music groups. His compositions were written for the National Philharmonic Orchestra and Choir, National Symphony Orchestra of the Polish Radio, “Amadeus” Chamber Orchestra of the Polish Radio, Sinfonia Varsovia Orchestra, Baltic Opera in Gdansk, Camerata Silesia Choir and for soloists – Elisabeth Chojnacka, Olga Pasichnyk (Critics’ Prize at the Warsaw Autumn Festival for her performance in “The Heartpiece – Double Opera” composed together with John King), Janusz Olejniczak, Tomasz Stanko and many others. Concerts dedicated exclusively to his music were held in Barcelona, Budapest, Cracow, Kromeriz, Leipzig, Moscow, New York, Sao Paulo, Warsaw. Co-founder of the KEW Composers Group (1973-75, with Elisabeth Sikora and Wojciech Michniewski), Cytula Tyfun da Bamba Orchester (1981), the Independent Electroacoustic Music Studio (1982-84), interdisciplinary group Freight Train (existing from 1986 till today), the European Improvisation Orchestra (1996-98), CH&K&K (since 1999, with Marek Choloniewski and Wlodzimierz Kiniorski), Mad Cavaliers (since 2003). Among his honors are the Solidarity Award in Music (1985), Norwid Price in Music (2003), Polish Composers’ Union Prize (2003). In 2005 he was awarded by Polish Minister of Culture with “Gloria Artis” Silver Medal. He was also awarded by the Foundation for Contemporary Performance Arts in New York (1998). He served as director of the International Festival of Contemporary Music „Warsaw Autumn” (1995-98), president of the Polish Composers’ Union (1999-2003), vice-president of the Polish Music Council (since 2000) and president (2005-2017). Director of international Ad Libitum festival of improvised music since 2006. Professor of the Fryderyk Chopin Music University. He has worked in improvised music groups with such musicians as Andrzej Bauer, Franziska Baumann, Jeff Beer, Ed Bogaard, Marek Chołoniewski, Tomek Chołoniewski, Axel Dörner, Uwe Dierksen, Uli Fusseneger, Tim Hodgkinson, Carl-Ludwig Hübsch, Pere Oliver Jørgens, John King, Włodzimierz Kiniorski, Martin Klapper, Jacek Kochan, Werner Kodytek, Jerzy Kornowicz, Alexey Kruglov, Ryszard Latecki, Mieczysław Litwiński, Albert Markos, Laszlo Melis, Marek Mietelski, Ernesto Molinari, David Moss, Victor Nubla, Uwe Oberg, Paolo Pandolfo, Olga Pasichnyk, Zdzisław Piernik, Adam Pierończyk, Jan Pilch, Andrzej Przybielski, Kazimierz Pyzik, Andrey Smirnov, Tomasz Stańko, Tadeusz Sudnik, Raymond Strid, Birgit Ulher, Wojciech Waglewski, Marcus Weiss, Tadeusz Wielecki, Frank Wingold, Niels Winther, Yuriy Yaremchuk, Carlos Zingaro, Agata Zubel.