Syntezy. Tribute to Bogusław Schaeffer

Syntezy.

Tribute to Bogusław Schaeffer

W poszukiwaniu dźwięków

koncepcja i koordynacja: Michał Wiśniowski

1. Dominik Strycharski – Topofonica Variations

2. Anna Jędrzejewska – Video Score 04

3. Mirt – L23X część 1-6

nagranie z koncertu

29.10.2023

Ośrodek Kultury Kraków-Nowa Huta

Instytucja kultury Miasta Krakowa

Bogusław Schaeffer wyróżniał trzy podstawowe obszary swojej działalności twórczej: muzykę, teatr i grafikę. Znany był także jako znakomity dydaktyk, teoretyk i publicysta, autor książek zarówno specjalistycznych jak i popularnych dotyczących muzyki współczesnej.

Bogusław Schaffer był niestrudzonym orędownikiem eksperymentu jako podstawowej metody tworzenia. Jego kompozycje na bardzo różne składy instrumentalne, wokalne, dzieła w formie teatru instrumentalnego, utwory elektroniczne, partytury graficzne tworzą niezwykłą paralelę dla jego twórczości dramatycznej, pedagogicznej, pisarskiej (teoretycznej, eseistycznej, publicystycznej) i graficznej.

Wg koncepcji B.Schaeffera muzyka zawiera możliwości, które kompozytor wyzwala w procesie komponowania. Sama muzyka w swym nieograniczonym potencjale prowadzi twórcę w stronę koncepcji nieodkrytych i wcześniej nieistniejących, drzemiących w samej strukturze, permutacjach i konstelacjach materiału dźwiękowego. Wielowymiarowość tworzy strukturę, w której twórca istnieje jako element składowy, źródło konstelacji odniesień.

Urodzony w 1929 roku we Lwowie większą część swojego życia spędził w Krakowie, a dokładnie w starej części Nowej Huty, podobnie jak kilku najważniejszych artystów należących do Grupy Krakowskiej, m.in. Witold Urbanowicz, Jerzy Wroński. Osiedle Kolorowe zbudowane w latach 1959/61 było przestrzenią otwartą, modernistyczną z ogromną ilością zieleni. Podróż tramwajem z Nowej Huty do Krakowa była stałym elementem jego życia i ważną częścią jego twórczej aktywności. To tam powstawała ogromna ilość notatek i szkiców tworzonych na skrawkach papieru, na biletach i kopertach. Tak powstawały zarówno kompozycje muzyczne jak i teksty publikacji i sztuk teatralnych. To jeden z wielu elementów odniesień, specyficznej regularności i organizacji przestrzeni i czasu, który można odnaleźć w jego dziełach.

Marek Chołoniewski

zapowiedź koncertu Syntezy. Tribute to Bogusław Schaeffer

 

Dominik Strycharski – kompozytor, flecista, wokalista, improwizator, performer, nauczyciel i publicysta. Zajmuje się od trzech dekad prawie każdym twórczym aspektem muzyki, począwszy od kompozycji, przez wykonawstwo, na sounddesignie i nauczaniu skończywszy. Lauerat Paszportów Polityki 2021, twórca muzyki do około 100 spektakli teatralnych, wielu filmów oraz słuchowisk. Autor kilkudziesięciu płyt z muzyką współczesną i jazzową, zagrał na żywo kilkaset spektakli na żywo oraz koncertów. Od 20 lat prowadzi autorskie warsztaty wokalne i improwizowane. Bardzo dużą część jego pracy zajmuje praca z elektroniką oraz elektronicznie przetwarzanym głosem, tworząc niejednokrotnie złożone i intrygujące przestrzenie ambientalne oraz dźwiękowe instalacje. Jest jednym z niewielu flecistów eksplorujących możliwości fletów blokowych w muzyce współczesnej, jazzowej i improwizowanej. Jako kompozytor zajmuje się współczesną muzyką elektroakustyczną, korzystającą z nieortodoksyjnych technik i stylistycznych połączeń. Intensywnie rozwija współczesny język fletu prostego, oraz ludzkiego głosu łączonego z elektroniką.Jako twórca teatralny skomponował różnorodną stylistycznie muzykę do około 100 spektakli i projektów takich twórców scenicznych, jak Paweł Łysak, Bartosz Szydłowski, Michał Zadara, Łukasz Kos, Paweł Świątek, Wojtek Klemm, Katarzyna Raduszyńska, Jan Peszek, Anna Badora, Wojtek Urbański, Kuba Roszkowski i wielu innych. Spektakle z jego muzyką grane są w całej Polsce, i za granicą.W 2019 premierę miał kreatywny dokument Symfonia Fabryki Ursus w którym jego muzyka pełni ogromną rolę. W 2020 premierę na Docs Against Gravity miał premierę film „Jeszcze Zdążę” z muzyką Strycharskiego. Jesienią 2023 premierę miał fabularny film „Chcesz pokoju, szykuj się do wojny” Agnieszki Elbanowskiej,  z muzyką Strycharskiego. Od roku 1998 tworzy (jako kompozytor i wykonawca) wielowymiarowy projekt solowy Doministry, łączący współczesną muzykę elektroniczną, posthiphop, performance, noise i elektro-ambient. Jest twórcą jedynego na świecie dziennika dźwiękowego, którego kolekcja obejmuje dziś prawie 500 utworów. Wśród jego ważniejszych kompozycji znajdują się muzyka do filmu „Symfonia Fabryki Ursus” w wersji płytowej i koncertowej, na elektronikę, śpiew oraz chór mieszany i orkiestrę dętą, „Duch Meduzy” na flety blokowe i elektroniką jako odpowiedź na cykl utworów fletowych Witolda Szalonka, oraz „The Frame” na flety proste, elektronikę, głos oraz orkiestrę smyczkową Aukso.

Anna Jędrzejewska – kompozytorka, pianistka, artystka interdyscyplinarna, improwizatorka, reżyserka, kuratorka sztuki, jest autorką i brała udział w projektach takich jak instalacje i performanse multimedialne w kraju i za granicą, studiowała kompozycję u Bogusława Schaeffera w Krakowie oraz w klasie rzeźby multimedialnej u Antoniego Porczaka. Posiada doświadczenie w wykonywaniu kompozycji współczesnej oraz improwizacji fortepianowej. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach muzycznych w Darmstadt, Stuttgarcie i Krakowie oraz u profesorów Adama Kaczyńskiego, Krystyny Moszumańskiej-Nazar i Marka Chołoniewskiego. Organizowała festiwale sztuki intuicyjnej Fortalicje i Intuitiva, współorganizowała Konferencję Nowej Sztuki oraz festiwale Supersam Plus 1 i Mózg Festival. Stworzyła Video Score i Energetic Resonance – improwizowane projekty operowe z pogranicza wideo, elektroniki i improwizacji, prezentowane m.in. na festiwalu Darmstädter Ferienkurse i Warszawska Jesień. Prowadzi również warsztaty i współorganizuje Intuicyjną Konferencję Muzyczną poświęconą performansowi, partyturze graficznej, tańcowi i multidyscyplinarnej improwizacji. Sztuka Jędrzejewskiej opiera się na improwizacji zakorzenionej w klasycznych dziełach sztuki europejskiej XX wieku i łączy muzykę, multimedia i elektronikę. Osią jej badań jest nieadekwatność notacji muzycznej do potrzeb muzyki intuicyjnej oraz wykorzystanie nośnika wideo jako partytury. Jako kuratorka zaprasza do współpracy i eksperymentowania artystki zainteresowane demontowaniem wizji muzyki absolutnej, rozumiane jako poszukiwanie otwartego paradygmatu wartości. Bieżące projekty, jak Suparastral, Umbra, Hybrid czy Somatic recycling, to improwizowane performance muzyczne posługujące się elektroniką i przetworzeniami, w instalacji video.

Mirt – od ponad 20 lat działa na polu muzyki eksperymentalnej, mieszając nagrań terenowe, elektronikę i tradycyjne instrumenty. Występuje solo, w duecie z Magdą Ter  (Mirt+TER) oraz w Brasil and the Gallowbrothers Band. Przywiązany do Strona 5/15 instrumenty. Występuje solo, w duecie z Magdą Ter (Mirt+TER) oraz w Brasil and the Gallowbrothers Band. Przywiązany do etosu DIY publikuje najczęściej sam, ale jego albumy ukazywały się również w takich wytwórniach jak Backwards (IT), Foxglove/Digitalis (US), Last Visible Dog (US), Bôłt (PL), Monotype (PL), BDTA (PL). Prowadzi wydawnictwa Oddities of Nature i Saamleng, to drugie poświęcone wyłącznie nagraniom terenowym. Jest także współtwórcą firmy XAOC Devices produkującej syntezatory modularne. Prowadzi warsztaty z pracy z syntezatorami modularnymi oraz tworzenia nagrań terenowych. Współredagował i dbał o stronę wizualną magazynów muzycznych Zine i M|I. Występował na licznych festiwalach (między innymi: Huddersfield Contemporary Music Festival, Unsound, Open Source Art, Opener Festiwal, Wrocław Industrial Festival, Donau Festival, Flussi).