ElectromAnia: Anna Zielińska - skrzypce
Głównym celem projektu ElectromAnia jest zaznajamianie publiczności z brzmieniem skrzypiec w zestawieniu
z dźwiękami elektronicznymi. Jego realizację rozpoczęłam w oparciu o twórczość z ostatnich lat tych kompozytorów,
którzy przeznaczyli swe utwory na skrzypce z towarzyszeniem brzmień elektronicznych lub na skrzypce solo.
Repertuar ElectromAni obejmuje zarówno utwory najmłodszej generacji polskich kompozytorów, jak również
dzieła dostojnych i znanych już publiczności kompozytorów polskich i zagranicznych. Obecnie repertuar
projektu ElectromAnia zawiera kilkanaście utworów. Kilka z nich zostało skomponowanych specjalnie
dla mnie i w ramach projektu prawykonanych, inne z kolei - dzięki mojemu projektowi - zabrzmiały
po raz pierwszy w Polsce lub za granicą. Utwory wykonuję w różnych konfiguracjach, stosownie do potrzeb
danego koncertu. Projekt jest z założenia wciąż otwarty na nowe propozycje od kompozytorów.
Projekt ElectromAnia rozwinął się dzięki pomocy finansowej Ministerstwa Kultury RP.
Anna Zielińska (ur. 1977 w Poznaniu) jest absolwentką Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Koncertuje jako solistka, kameralistka i członek orkiestr. Od 2000 roku grała w Bayerische Rundfunk Orchesterakademie
pod dyrekcją Mścisława Rostropowicza, orkiestrze Festiwalu Wielkanocnego w Bayreuth (2002), Jeunesses Musicales
World Orchestra (2002/03), RIAS (Deutsche Radio) Jugendorchester (2003) oraz Nationaal Jeugd Orkest (2003-04).
W marcu 2005 ponownie zakwalifikowała się do Jeunesses Musicales World Orchestra, z którą odbędzie tourneés
po Europie i Azji. Od 2000 współpracuje z orkiestrą Dresdner Sinfoniker. W 2001 została współlaureatką
Grand Prix Festiwalu "Fama" w Świnoujściu za spektakl "Otwieranie pieczęci". Gra także muzykę improwizowaną.
W roku 2001 była stypendystką niemieckiego zespołu musikFabrik i uczestniczyła w warsztatach improwizacji
Earle Browna w Heek. Tworząc improwizowaną muzykę na różne źródła dźwięku, współpracuje m.in. z Izabellą Gustowską,
aktorem Januszem Stolarskim oraz z Tadeuszem Wierzbickim i jego Laboratorium Zjawisk. W bieżącym sezonie
rozpoczęła serię koncertów "ElectromAnia" propagujących muzykę skrzypcowo-elektroakustyczną,
w tym prawykonania utworów polskich i zagranicznych. W czerwcu 2004 uzyskała stypendium twórcze Ministra Kultury RP.
Jako solistka, występowała na wielu festiwalach, w mijającym sezonie 2004/05 m.in. na Gelderse Muziek Zomer
(Holandia), Zda/erzenia - Bydgoszcz, Biennale - Łódź, In Progress -CSW Łaźnia, Gdańsk, 3rd International
Linux Audio Conference - ZKM Karlsruhe, Musica Moderna - Łódź, Musica Electronica Nova - Wrocław
(w ramach VIII Festiwalu Muzycznego Polskiego Radia), XVI Festival Forfest (Czechy).
Jarek Kordaczuk (ur. 1967) studiował kompozycję, dyrygenturę i teorę muzyki na Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Autor tekstu, kierownik i producent projektu multimedialnego Chwile poruszone. Redaktor kwartalnika Monochord.
Ostanio zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim organizowanym w ramach 15-tego Biennale Sztuki
Dziecka w Poznaniu.
digressi00ns, napisany dla skrzypaczki Anny Zielińskiej, to kilka zgrzytów, chrobotań, jęków, sapań, szeptów
i parę innych skrzypcowych i wokalnych niby-dźwięków bezlitośnie czasem przetworzonych elektronicznie
i ubranych w formę cyklu pięciu etiud ostinatowych. dg00-b1c3 to konglomerat 2 i 5 utworu cyklu z dodaną
improwizowaną live partią skrzypiec. I choć zarówno całość jak i poszczególne części nie nadają się do słuchania,
a ich metafizyczny i parametafizyczny wymiar zdaje się być boleśnie trywialny, to kompozytor wciąż się upiera by
to grać.
Daria Jabłońska (ur. w 1976 r.) ukończyła studia w klasie kompozycji Jana Astriaba (dyplom w 2001 r.)
oraz teorię muzyki pod kierunkiem Lidii Zielińskiej (dyplom w 2002 r.) na Akademii Muzycznej w Poznaniu.
W roku akademickim 1999/2000 była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. Jest laureatką pierwszej
nagrody w 43. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za "Images of Broken Light" na taśmę
(2001 r.). W 2003 r. wyróżniona została w konkursie kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego za
"Incarnations of Dream" na harfę, wibrafon i taśmę. W kwietniu 2004 r. otrzymała rekomendację jury
1. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Uuno Klami (Finlandia) za "Visions of Light" na orkiestrę.
Jej utwory były wielokrotnie wykonywane m.in. na festiwalach muzyki współczesnej Musica Polonica
Nova we Wrocławiu oraz Poznańska Wiosna Muzyczna. Od 2000 r. jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów
Polskich. Obecnie studiuje w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi.
Współpracuje ze studentami wydziałów operatorskiego i reżyserii, tworząc oprawę muzyczną i dźwiękową etiud filmowych.
Chin-Chin Chen, (Taipei, Taiwan, 1964) kompozytorka, nauczycielka kompozycji, muzyki elektroakustycznej,
teorii oraz technologii muzycznej. Ostatnio zajmuje się komponowaniem utworów na instrument solo oraz elektronikę,
także na chińskie instrumenty, interesuje ją łączenie muzyki ze starożytną chińską poezją. Brała udział w konkursach
np. Concorso Internazionale Luigi Russolo w Varese, we Włoszech, czy Concorso Internazionale di Composizione
Elettronica "Pierre Schaeffer".
Points of Arrival (na skrzypce i dźwięki elektroakustyczne) ukazuje relacje pomiędzy wykonawcą
a przestrzenną muzyką konkretną, tworzoną przez MIDI. Początkowa część na taśmę stwarza dziką
ale nieszkodliwą przestrzeń, w kontraście z liryczną partią solisty, wspomaganą dźwiękami elektronicznymi.
Część następna powraca do ukazania wirtuozowskiego traktowania instrumentu w interakcji z dźwiękami
elekroakustycznymi. W części ostatniej materiał liryczny powraca w nowej, dramatycznej postaci.
Lidia Zielińska ukończyła studia kompozytorskie w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu.
Uczestniczyła w licznych kursach kompozytorskich i muzyki elektronicznej w kraju i za granicą
(m.in. "Musicultura" w Breukelen, PTMW w Rydzynie i Wzdowie, Fundacji Gaudeamus w Amsterdamie,
warsztatu symfonicznego im. M. Deutscha w Paryżu, IRCAM w Krakowie). Pracowała także jako skrzypaczka
w orkiestrze symfonicznej Filharmonii Poznańskiej i w orkiestrze kameralnej Agnieszki Duczmal.
Komponowała m.in. na zamówienie Polskiego Radia, "Solidarności", Teatru Ósmego Dnia, Holland Dance Festival,
Euro-Musik-Theater w Stuttgarcie, holenderskiego zespołu "De Ereprijs", Radia Szwedzkiego, Ministerstwa
Kultury Badenii-Wirtembergii, była także guest-composer studia muzyki elektronicznej IPEM/BRT w Gandawie
oraz Electronic Music Studio w Sztokholmie, resident-composer w Institute de la Musique Electroacoustique
w Bourges i in. Lidia Zielińska jest również autorką wielu publikacji i wykładów (dotyczących m.in.
polskiej muzyki współczesnej, muzyki elektroakustycznej, historii muzyki eksperymentalnej, ekologii
dźwiękowej oraz tradycyjnej muzyki japońskiej).
Na co dzień jest profesorem kompozycji w poznańskiej Akademii Muzycznej, opiekuje się jej studiem muzyki
elektronicznej i Kołem Naukowym I Wydziału, prowadzi również zajęcia na temat estetyki i historii dźwięku
w mediach na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Jest członkiem komisji programowej Międzynarodowego Festiwalu
Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (1989-92 oraz od 1996) i członkiem prezydium Zarządu Głównego Związku
Kompozytorów Polskich (od 2001). Była dyrektorem artystycznym Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej
"Poznańska Wiosna Muzyczna" (1989-92), międzynarodowego festiwalu "Dziecko i dźwięk" w Poznaniu (1993-95),
członkiem komitetu programowego "Światowych Dni Muzyki ISCM" w Warszawie (1990-92), jurorem, konsultantem
i kuratorem różnych festiwali w Polsce, Szwecji, Niemczech, Białorusi i in.
Rapsodia - to 10-minutowy utwór na skrzypce i dźwięki elektroniczne, który skomponowałam w roku 2004
na zamówienie Edmonton Composers' Society w Kanadzie oraz ze zwyczajnej ludzkiej potrzeby rapsodycznej wypowiedzi.
Prawykonania dokonała w tym samym roku w ramach swojego projektu ElectromAnia moja córka Anna Zielińska podczas
festiwalu Gelderse Muziek Zomer w Holandii. LZ
Raden Agung Hermawan Fitrianto urodził się w Palembang (Indonezja), w 1977 r. studiował grę na gitarze
w Jacarta School of the Arts. Brał udział w wielu warsztatach, prowadzonych przez Alexandra Ramireza
(gitara) oraz Otto Sidhartę (muzyka elektroniczna).
Inny Świat Jelangkung
Utwór powstał dla Anny Zielińskiej, do projektu ElektromAnia. Mówi on o tradycyjnej mistycznej grze społeczności
indonezyjskiej. Jest on podobny do voddoo (rytuału i mistycznej gry Afrykanów) - w grze jelangkung
(co sami możecie zobaczyć) ktoś wzywa duszę osoby, która umarła, aby weszła do lalki (dusza, która weszła
nie uosabia fizycznego charakteru lalki, jak np. męska dusza, która wchodzi do Barbie). Zazwyczaj "wywoływacz"
(jak tradycyjny czarownik) używa jelangkung do znajdowania i zyskiwania sposobu wzbogacenia się (lub źródła pieniędzy).
Ale także jelangkung pomaga temu, (kto został wezwany) wyżebrać złożenie ofiary jako zapłaty.
Zazwyczaj (w małej skali) jelangkung żebrze o zapłatę w postaci owoców, ale jeśli duch, który wszedł
do lalki jest zły, musisz w zamian dać (zabić) niemowlę lub dziecko. Jeśli nie spełnisz żądania...
wtedy jelangkung może wziąć twoją duszę lub duszę osoby, która została wezwana jako ofiarę.
Ludzie zawsze grają w tę grę, by sprawdzić swoją psychikę lub szczęście, wtedy jelangkung nie wygląda groźnie.
Jeśli chcesz spróbować, zawsze bądź wprowadzany przez kogoś doświadczonego lub czarownika...
nigdy nie próbuj zrobić błędu! Jeśli przeszkodzisz "innemu światu" , może cię zabić. I nigdy nie mów:
"Jelangkung...jelangkung...di sini ada pesta kecil-kecilan. Datang tak dijemput, pulang tak dihantar."
(Jelangkung... jelangkung... mamy tu małe party. Przyjdź sobie i odejdź sobie) .
Katarzyna Taborowska - ur. 1975 w Krakowie i jest absolwentką tamtejszego Liceum Muzycznego
w klasie skrzypiec Z. Szlezera. W roku 2001 ukończyła studia kompozytorskie w Akademii Muzycznej w Poznaniu
w klasie Lidii Zielińskiej. W 2002 została stypendystką Die Ernst von Siemens Musikstiftung.
Elektroberek powstał specjalnie dla Ani Zielińskiej do jej projektu ElectromAnia.
Utwór przedstawia polski taniec ludowy w krzywym zwierciadle.
| |
ElectromAnia: Anna Zielinska - violin
The main aim of the ElectromAnia Project is to introduce the audience and open up their perception to
the sound of the violin combined with electronic sounds. The project comprises modern compositions written
in last years for violin solo or violin with the accompanying electronic sounds. The repertoire of the
ElectromAnia Project includes compositions of the youngest generation of Polish and foreign composers
as well as works of the foremost and widely known artists. The current repertoire of the ElectromAnia
Project includes some dozen of works adjustable to the requirements of a particular performance.
A few of them had been composed specially for me and performed within the Project, the others -
thanks to the ElectromAnia - could be heard in various countries for the first time. The project
is meant to be an open concept which lends itself to variation and enlargement by newly composed pieces
submitted by composers or discovered by the performer herself. The Electromania Project has developed
with the financial support from the Polish Ministry of Culture.
Anna Zielinska (born in 1977, Poznan, Poland) is a graduate of the Academy of Music in Poznan.
She is a young violinist who has been giving concerts as a soloist, a musician of chamber ensembles
and symphony orchestras. Since 2000 she was playing as a member of the Bayerische Rundfunk Orchesterakademie
conducted by Maestro Mstislav Rostropovich, the Eastern Festival Orchestra in Bayreuth (2002),
the Jeunesses Musicales World Orchestra (2002/03), the RIAS Jugendorchester (2003) and the
Nationaal Jeugd Orkest (2003-04). In March 2005 she was admitted into the Jeunesses Musicales
World Orchestra again to take part in concert tours thorought Europe and Asia. Since 2000 the
violinist has been cooperating with the Dresdner Sinfoniker. In 2001 she was a co-author of the
theatre spectacle "The Opening of the Seal" at the Fama Festival in Swinoujscie which was awarded
Grand Prix of the Festival. She is particularly fond of improvisatory music and skilled
in the art of improvisation. In 2001 she was a stipendist of the German musicFabrik Ensemble
and she participated in Eearle Brown's Open Form Workshop in Heek. Engaged in the creation
of experimental improvisatory music based on a variety of sound sources, she collaborates with
Izabella Gustowska, the actor Janusz Stolarski and with Tadeusz Wierzbicki and his
"Laboratory of Appearances". She is the author and the peformer of concert series called
ElectromAnia Project aimed to propagate the violin and electroacustic music including premiere perfomances
of Polish and international compositions. In June 2004 she has received a scholarship from the
Polish Ministry of Culture.
As a solist she has participated in many festivals, in the season 2004/0 a.o. Gelderse Muziek Zomer
(The Netherlands), Zda/erzenia - Bydgoszcz, Biennale - Lodz, In Progress - Centre for Contemporary
Art Laznia, Gdansk, 3rd International Linux Audio Conference - ZKM Karlsruhe (Germany), Musica Moderna -
Lodz, Musica Electronica Nova - Wrocław (within the 8th Polish Radio Music Festival), XVI Festival Forfest
(Czech Republic). In November 2005 she will be performing the ElectromAnia Project in Chile.
Jarek Kordaczuk (born in 1967) study at Music Academy in Poznan - Composition, Conducting and the Theory
of Music Faculty. Composer, the author of the text, director and producer the multimedia project "Chwile poruszone"
(Moved moments), editor the musical and scientific quarterly "Monochord". Recently (2005)won the first prize
at the International Composer`s Competition organized within the framework of the 15 th Children`s Art Biennale
in Poznan.
digressi00ns for violin, voice and computer transformations, written for the violinist Ania Zielińska,
is made of several grating, scratching, groaning, puffing and whispering sounds, as well as some other violin
and vocal quasi-sounds, sometimes relentlessly transformed electronically and put in the form of a cycle of
five ostinato etudes. dg00-b1c3 is a conglomeration of the second and the fifth work of the cycle, with the
live improvised part of the violin. And although the whole as well as separate parts of the work are not fit
for listening to, and their metaphysical and parametaphysical dimension seems to be painfully trivial,
the composer insists on playing it.
Daria Jabłońska, born in 1976, studied composition with Jan Astriab (master's degree in 2001)
and theory of music with Lidia Zielińska (master's degree in 2002) at the Academy of Music in Poznań, Poland.
Her awards include a scholarship of Ministry of Culture and National Heritage (1999 - 2000),
First Prize at 43rd Tadeusz Baird Competition For Young Composers (2001, for "Images of Broken Light")
and an honourable mention at Karol Szymanowski Composition Competition (2003, for "Incarnations of Dream").
In 2004 "Visions of Light" for orchestra was a work recommended by the jury at First International
Uuno Klami Composition Competition in Finland. Her works have been performed at numerous concerts in Poland,
including major Polish festivals of contemporary music Musica Polonica Nova in Wrocław, and the Poznań Musical Spring.
Since 2000 she has been a member of the Youth Circle of Polish Composers' Union. She has also been involved
in organizing contemporary music events, Warsaw Autumn among others. At present, Daria Jabłońska is a student
of the Film and Television Production Managers Department at the National Film, Television and Theater School
in Łódź, Poland. As a composer, she cooperates with students of both Cinematography and Directing Departments.
Chin-Chin Chen, (Taipei, Taiwan, 1964) composer and teacher of composition, electroacoustics, theory,
and music technology. Her recent composition interest is in writing a series of solo instrument and ea works,
and in composing pieces for Chinese instruments or setting music to ancient Chinese poems.
Ms. Chen's electroacoustic works have been recognized in competitions, such as the Concorso Internazionale
Luigi Russolo in Varese, Italy, and Concorso Internazionale di Composizione Elettronica "Pierre Schaeffer".
Her compositions have received performances and broadcasts internationally and throughout the United States.
Points of Arrival (for violin and two channel electroacoustic sounds) explores the relationships between
a solo live performer and a 'musique concret' sonic environment, created through MIDI. The opening section
for tape alone creates a ferocious but harmless environment, shortly to be contrasted by alyrical exploration
by the soloist, supported by the electroacoustic sounds. The subsequent return of the violin exhibits
the virtuoso aspect of the instrument, this time in interaction with the electroacoustic sounds.
The last section finds the lyrical material recapitulated, in new dramatic garb.
Lidia Zielinska is a Polish composer living in Poznan. She studied composition at the State Higher School
of Music in Poznan. She participated in numerous courses in composition and electronic music in Poland and abroad
('Musicultura' in Breukelen, the M. Deutsch Symphonic Workshop in Paris, courses organized by IRCAM in Kraków and
by the Polish Society for Contemporary Music in Rydzyna and Wzdów). She also played the violin in the Poznan
Philharmonic Orchestra and the 'Amadeus' Polish Radio Chamber Orchestra of Agnieszka Duczmal. She has received
commissions from Polish Radio, the Solidarity Union, the Eighth Day Theatre, the Holland Dance Festival,
Euro-Musik-Theater in Stuttgart, the Dutch ensemble 'de Ereprijs', Radio Sweden, and the Ministry of Culture
of Baden-Württemberg. She worked as guest composer in the Electronic Music Studio IPEM/BRT in Ghent and the
Electronic Music Studio in Stockholm, and as composer-in-residence at the Institute de la Musique Electroacoustique
in Bourges. Lidia Zielinska has extensively published and lectured on contemporary Polish music,
electroacoustic music, the history of experimental music, sound ecology and traditional Japanese music.
Lidia Zielinska runs a composition class at the Music Academy in Poznan and the sound reception workshop
at the city's Fine Arts Academy. She is a member of the Repertoire Committee of the 'Warsaw Autumn' Festival
(1989-92 and from 1996) and of the Presidium of the Main Board of the Polish Composers' Union (from 2001).
She served as Artistic Director of the 'Poznan Musical Spring' Festival of Polish Contemporary Music (1989-92)
and of the 'Child and Sound' International Festival in Poznan. She was also a member of the Programme Committee
of the ISCM World Music Days in Warsaw (1990-92), and has sat on the juries and served as consultant of numerous
festivals in Poland, Sweden, Germany and Belarus.
The Rhapsody was commissioned by the Edmonton Composers' Society (Canada) and composed in 2004.
My daughter Anna Zielińska was the first performer within her ElectromAnia Project during the Gelderse
Muziek Zomer Festival in August 2004.
Raden Agung Hermawan Fitrianto (Palembang, 1977) studied guitar at IKJ (Jakarta School of the Arts,
department of music). Agung took part in several workshops by Alexander Ramirez (guitar) and Otto Sidharta
(electronic music)
Another World of Jelangkung
The work was composed for Anna Zielinska and her ElectromAnia Project. This piece told about a mystique game
(traditionally) of Indonesian society. This mystique game looked similar with voddoo (a rituality and mystique
game from African) - so, in jelangkung's game (you can see that) someone called spirit of person who died
already to come inside - as the spirit of - the doll. (for notice: the spirit that came not represented the
physical character of the doll; like a man's spirit came inside a Barbies doll).
Usually, The Caller (like traditionally witch) use jelangkung to find and searching rich (or source of moneys) ways.
But in opposite, that helped you (who summoned) beggung sacrificial victim as some kind of salary.
Usually, in small scale, jelangkung begged salary as some of things or fruits,
but if the spirit who came inside the doll which is evil, it's mean you must give (kill)
a baby or child instead. But if you didn't fulfill that request... so jelangkung would take
the soul of you or person who summoned it as a sacrificed.
Common people always play this game to testing their mental or for happiness moment and the
jelangkung looked like not dangerous. If you want to try always guided by an experienced man
or a witch...or never try this for an error! Because if you disturbed "another world" (unreality scene),
it will kill you!! So, don't ever say: "Jelangkung...jelangkung...di sini ada pesta kecil-kecilan. Datang
tak dijemput, pulang tak dihantar." (In English: Jelangkung...jelangkung...we have a little party here.
Come by yourself and go back by yourself). Raden Agung Hermawan Fitrianto
Translated by: Norman R. Akyuwen
Katarzyna Taborowska, born in Cracow (1975) , where she studied the violin with Zbigniew Szlezer
at one of the city's secondary music schools. In 1993-94 she took composition lessons from Bogusław Schaeffer.
In 2001 she graduated from the composition class of Lidia Zielinska at the Music Academy in Poznan.
Elektroberek was composed in 2003 as a part of Anna Zielinska's project "ElectromAnia". The work refers
to Polish folk dance "oberek" but shows it in the mirror of grotesque and caricature. The tape part is built up
of transformed violin sounds only.
|