Marek Chołoniewski – … nothing?

Marek Chołoniewski – … nothing?

Kompozycja … nic ?  wykorzystuje dwa rodzaje materiału akustycznego:

1. dźwięków kopalni soli w Wieliczce nagrywanych dla wielokanałowej instalacji dźwiękowej – makiety kopalni w polskim pawilonie na Expo 2005 w Nagoja Aichi (część materiału nie została wykorzystana do instalacji i stanowi oryginalny materiał kompozycji)

2.  maksymalnie wyciszonych otwartych przestrzeni wokół miasta Wieliczka

Nieomal niesłyszalne odgłosy kopalni przykryte grubą warstwą ziemi miksowane z niesłyszalnymi wysokimi częstotliwościami (ok 19 kHz) tworzą efekt podwójnej próżni akustycznej.

Kompozycja została napisana na zamówienie Michala Rataja z Radia Czeskiego w Pradze, prawykonana na 16 kanałach radiofonii europejskiej sieci radiowej  EBU w dniu 30 września 2010, a następnie podczas koncertu krakowskiego Studia Muzyki Elektroakustycznej 15 listopada 2010 r.

… nothing ? is a visual concept reflected in a form of a soundscape composed from three sources:

1. original audio recordings from the Wieliczka Salt Mine near Krakow – the place with a long history since XIII century.

In 2005 for Expo in Nagano I created multichannel sound installation for the small scale model of Wieliczka Salt Mine exhibited in a Polish pavilion.

Hours of silent and subtle noises were not used for Expo 2005, instead they were hibernated for 5 years to be recovered and ready for another project.

2. natural ambient „silences” around Wieliczka town are part of a long series of audio recording from the most silent natural spaces.

3. high frequencies, around 18-19 kHz, playing role of space carriers.

Sounds from two natural spaces, one underground, and the second one from empty and open space above are overlapped and super-positioned, both are spanned by high frequency carriers

… nothing? is a kind of transgression of my night dreams, where close rooms get unfolded as a cubic box in an infinitive open space and vice versa, the natural landscapes are projected in form of a flat theatre scenography.

The piece was commissioned by Michal Rataj from Czech Radio for the Radioatelier Program and was broadcasted live by as a World Premiere of the piece by EBE network of 16 radio stations on October 30, 2010.